Si de veritat el volem es que es conservi la tradició del dia de Sant Jordi com un símbol cultural, hem de pensar sobre si s’està fent tot el que s’hauria de fer.
Certament, s’ha de fomentar a que es llegeixi, i això s’ha de començar des de petits i de forma més constant.
I per arribar a aquesta fita, fins ara es seguien uns corrents, uns mitjans que crec que no son definitius, per això no els hem deixar rovellar perquè sinó amb el pas dels temps constituiran un engranatge malmès de la nostra societat.
Primerament, hem de fixar-nos en els sistemes de foment de la lectura que existeixen, deixant de banda les campanyes anuals de Sant Jordi que de res serveixen si no incideixen sobre la resta dels dies de l’any. Per tant, especialment i de forma general, els joves disposem de biblioteca i la lectura a l’escola.
Aquesta última es de les que crec més interessant, perquè l’opinió i el gust per llegir que ens queda al acabar el institut pot marcar durant molt temps el nostre futur. Perquè es un problema molt greu que quan creiem que el que hem llegit es molt avorrit o no ens ha agradat, simplement perquè potser el gènere no es del no es del nostre, arriba el moment en que no tornem a llegir.
Per tant, les típiques lectures prescriptives de la ESO, Batxillerat, etc. considero que han de continuar existint, però ampliant-se a l’oferiment de més d’una possibilitat, de diverses alternatives, per tal de poder escollir atenent-nos als gustos personals, i poden obrir-nos a noves lectures, que o bé per desconeixement o per desinterès, han passat desapercebudes.
Diuen que sobre gustos no hi ha res escrit, i a això, jo afegeixo que hi ha escrit per a tots els gustos.
Un llibre ens pot emocionar, ens pot fer riure, ens pot ajudar en moments difícils, ens pot aportar nous coneixements, però en definitiva, es una finestra oberta a un món sense fronteres.
Joves, no deixeu mai de llegir, si ho feu us convertireu en esclaus del moment
President Pasqual Maragall